een straatkunst project i.s.m. buurtbewoners en collega en buurtgenoot Brigit Daamen dat plaatsvindt op straat in de Van Zeggelenbuurt, Haarlem. Omdat er geen officiële openbare kunstwerken in de buurt zijn en het fijn is als meer mensen in de buurt elkaar leren kennen en waarderen
Hans en Brigit organiseren inloopateliers op straat waar ze samen met voorbijgangers 2e hands porseleinen beeldjes up-cyclen met verf, vilt of andere materialen. Voor elk bewerkt beeldje wordt op straat een mooie tentoonstellingsplek gezocht en daar achtergelaten. Wat er dan mee gebeurt laten ze over aan het toeval
je kunt het project volgen via de Facebookgroep Daar kun je binnenkort te weten komen wat de plannen zijn voor zomer 2025
wil je weten waarom Hans graag met voorbijgangers werkt? Lees dan het korte verhaal 'Liefhebbers' (United Objects Antwerpen 2021)
Opdrachtgever Stichting Squares, Dots + Lines
Supportvan Stimuleringsfonds Gemeente Haarlem, Stichting Turquoise
Drawing Dialogues in Amsterdam, Haarlem en Antwerpen als resultaat na een open call van Hans op social media. Regen heeft de tekeningen weggespoeld
Hans werkt samen met Simone de Groot, Klaartje Dullemond, Liesje van den Berk, Jan-Willem Doornenbal, Angela Jarms, Brigit Daamen + Luca, Gulsum Ozgul, ArtTelex, Griet Verschueren, Roelie de Jaeger, Karin de Vylder, Lies van Assche, Tine Godts en Vivianne Cammers
bewoners van de Spaarnrijkstraat in Haarlem worden door Hans uitgenodigd om ideeën te bedenken voor een urban art evenement in hun eigen straat. Na een programma met workshops, brainstormsessies en excursies voeren ze samen alle plannen uit als eerbetoon aan kunstenaar PINK de Thierry (1943-2023). Zij is in de Spaarnrijkstraat geboren en in 1983 voerde zij het performance project 'Video Schetsboek' uit: ze woonde met man en kind 12 dagen in 12 woningen in de Spaarnrijkstraat
naar aanleiding van het urban art project met de bewoners maakte Hans een korte film: 'Video Schetsboek' (23 m)
support van Fonds voor Cultuurparticipatie, Het Cultuur Fonds, JC Ruigrokstichting, Cultuur Stimuleringsfonds Gemeente Haarlem, Stichting Turquoise, Rebup, Squares Dots + Lines
met dank aan Frans Hals Museum Haarlem, Rijksmuseum Amsterdam, Verhalenhuis Haarlem, bewoners Spaarnrijkstraat Haarlem
Op Dreef Met Zocher is een urban art project waarin pubers zich actief verhouden tot de kunstwerken op en rond de Dreef in Haarlem. Door bezig te zijn met kunst, cultuur en natuur leren jongeren anders kijken naar hun omgeving. Ze kunnen daardoor meer actief eigenaar worden van de eigen omgeving. Door zelf urban art in de eigen omgeving te maken wordt de straat meer van de jongeren zelf
de jongeren deden mee met theorie-workshops over en oefeningen in urban art. Ze ontwierpen een schildering voor vogelhuisjes. Workshops kunst en taal resulteerden in handgeschreven brieven (met kroontjespen en inkt) aan de kunstenaars die van de beelden op de Dreef. Alles culmineerde in de plaatsing van de vogelhuisjes-kunstwerken op de Dreef en in de Haarlemmer Hout. Daar bleven ze de hele zomer staan.
in de tentoonstelling in De Kloostergangen, Grote Markt 2, Haarlem waren behalve portretten van de jonge kunstenaars ook hun werken te zien. Urban art experimenten op locatie, beschilderde vogelhuisjes en collages te zien van: Lindsey Reijsoo, Kiyan Sadigh Azadi, Aleksandr Sidorenko , Candy Donkor, Caitlynn Edouard, Jaiden Edouard, Barosa Khalaj Hedayati, Madelief Stoevelaar, Danisha Toensi, Ivanna Buniak, Gracia Bosman, Ayman Dahaoui & Walid El Sayed, Whitney De Leon Roa, Roel Ebbinge, Hans Bossmann, Marion van der Vegt.
kunstenaars van kunstenaarsvereniging KZOD sluiten met hun werk aan bij de jongeren: Eveline JJ, Maria Niessen, Rosa Navarro, Mark Thatcher, Connie Vlasveld
opdrachtgever Stichting Squares, Dots + Lines
samenwerkingmet Marion van der Vegt (Stichting Rebup), en kunstenaarsvereniging KZOD
support van Fonds voor Cultuurparticipatie, Het Cultuur Fonds, JC Ruigrokstichting,Cultuur Stimuleringsfonds Gemeente Haarlem, Rebup, Squares Dots + Lines
tentoonstelling met kunstwerken die samen met het publiek zijn gemaakt tussen 2013 en 2023 van Haarlem tot Antwerpen (BE), van Rotterdam tot Brisbane (AU). In tien jaar is een collectie ontstaan waarvan een selectie getoond wordt in deze buitengewone artspace
nieuwe Drawing Dialogues co-creatie projecten samen met bezoekers gestart (station Antwerpen en zelfportretten op spiegels)
Hans biedt zichzelf als kunstenaar te koop aan in een etalage. Kopers kunnen samen met hem doen wat ze tot nu toe niet voor mogelijk hielden of niet durfden. Hans vraagt: wat zou je willen doen of maken als je alles mag doen en maken wat je wilt?
Hans communiceert via handgeschreven tekstbordjes met voorbijgangers. Sommigen bellen hem (zijn nr stond op het raam) of komen bij hem in de etalage zitten om de mogelijkheden te bespreken. Veel mensen maken een foto of selfie met hem in de etalage.
Hans trekt met zijn mobiele straat-atelier een maand door Haarlem. Hij nodigt voorbijgangers uit om ter plekke samen iets te maken of te doen
in het straat-atelier is een groot aanbod aan materialen en gereedschappen beschikbaar voor het publiek om te maken wat ze maar willen
support van Cultuur Stimuleringsfonds Gemeente Haarlem
vier dames 2021
het makersatelier is een multidisciplinair atelier waarin deelnemers samen met Hans als één kunstenaar werken. Het vindt plaats tijdens de zomeracademie georganiseerd door De Veerman en Destelheide. Deelneemsters Kris Philips, Karin Ryckaert, Katrien Smeyers, Hedwig Bogaerts en Hans willen mensen op straat een glimlach ontlokken
- publieke interventies in park Koekelberg, Brussel (BE) - tentoonstelling in het Zoniënwoud, Brussel (BE)
opdrachtgever Zomeracademie De veerman en Destelheide, Dworp (BE)
van september 2019 tot december 2020 is Hans artist in residentie bij kunstenorganisatie De Veerman
in United Objects krijgen voorwerpen in samenwerking met het publiek een nieuwe betekenis en toekomst. De voorwerpen zijn afkomstig uit de Filosofische Collectie Jaap Kruithof die het MAS (Museum aan de Stroom) beheert
in Kringloopwinkels, bibliotheek, buurthuizen en in het MAS tekenen Hans, voorbijgangers en bezoekers samen op vierkante tafels. Hans nodigt het publiek uit om een Kruithofvoorwerp mee naar huis te nemen om er op te tekenen. De deelnemers komen met de betekende Kruithofvoorwerpen naar het MAS voor de tentoonstelling 'Reünie van Kruithofvoorwerpen'. Na afloop van deze 2 uur durende tentoonstelling worden de betekende Kruithofvoorwerpen buiten op straat, in het centrum van Antwerpen achtergelaten. Vanaf daar gaan de betekende Kruithofvoorwerpen een onbekende toekomst tegemoet
verhalen die Hans tijdens het project schreef vind je hier
samenwerking met De Veerman, cultureel ontmoetingscentrum ‘t Werkhuys, bibliotheek Permeke, Kringwinkels, Ontmoetingscentrum NOVA, MAS (Museum aan de Stroom), Oxot, Antwerpen
support van De Veerman, Koninklijke Ambassade Nederland Brussel, Stad Antwerpen
publicatie over het project United Objects Antwerpen. Het project in woord en beeld in de context van de kunstenpraktijk van Hans Bossmann. Met korte verhalen over Hans’ ervaringen en die van deelnemers en omstanders, tijdens het project.
teksten van Tijl Bossuyt, Erik Hagoort en Hans Bossmann
100 pagina's full colour, afmetingen 17 x 24 cm, Nederlandstalig
leerlingen van klas 3 van het Stedelijk Gymnasium in Haarlem maakten een keramisch kunstwerk, stelden het tentoon buiten in het centrum van de stad en lieten het daar achter. Vijf hedendaagse kunstenaars verzorgden een gastles en deden hetzelfde
theatermaker Brecht Hermans en Hans trekken met en een inclusieve groep acteurs met en zonder beperking van Theater Babel Rotterdam wijk Delfshaven in. Bij vijftien ontmoetingsplekken tekenen ze samen met bewoners en bezoekers op XXL meubels en verzamelen verhalen over de plekken, de mensen en Delfshaven. In korte verhalen schrijft Brecht poëtische portretten van de ontmoetingen. Alle verhalen vind je op ZelfportrettenvanDelfshaven
door het project ontmoeten buurtbewoners elkaar en vinden ze de weg naar meer ontmoetingsplekken in het gebied. Zo kan er meer verbinding ontstaan tussen mensen en organisaties
in de bibliotheek, een buurtcafé en een buurthuis in Brisbane, Australië, nodigt Hans voorbijgangers uit om samen vierkantjes en stippen te tekenen op vierkante tafels. Hij filmt de ontmoetingen met zijn mobiele telefoon
videomontage Mirna Ligthart
kleurplaat 2018-2019
tekeningen van jonge cursisten van cultuurcentrum ter Dilft, Bornem (BE) zijn door de docenten gefotoshopt tot grote kleurplaten en geprint. Hans mag er een meenemen naar het Odensehuis in Haarlem. Het Odensehuis is een ontmoetingsplek voor mensen met beginnende dementie en hun mantelzorgers
vrijwilligers en bezoekers van het Odensehuis kleuren de tekening en maken er een mooie lijst voor. Wethouder cultuur Marie-Thérèse Meijs onthult het werkstuk samen met Hans op 27-2-2019
opdrachtgever Odensehuis Haarlem
artist statement 2018
United Squares, Dots Lines 2018
festival Parksessies neemt het werk van Hans als uitgangspunt voor de vormgeving voor editie 2018. Poster, programmaboekje, website en decor zijn bedacht en vormgegeven door het festivalteam. Het festivalteam is de kunstenaar, Hans mag het festivalpubliek uitnodigen om de meer dan levensgrote decorstukken te betekenen met dikke zwarte markers
opdrachtgever Parksessies festival Haarlem
support van artspace De Vishal en kantoorboekhandel Muijs Haarlem
een vijf weken durende reis door de Rotterdamse wijk het Oude Westen met theatermaker Brecht Hermans. Brecht en Hans nemen een karretje met materialen mee van de ene ontmoetingsplek naar de andere. Bij een tiental ontmoetingsplekken voor/door bewoners tekenen ze samen met bewoners, vrijwilligers en bezoekers abstracte patronen op gebruiksvoorwerpen . Op elke locatie schrijven de mensen die mee doen hun naam op de kar: de Namenkar. In korte verhalen schrijft Brecht poëtische portretten van de ontmoetingen. Alle verhalen vind je op de website van het project
in de eerste levende tentoonstelling zijn alle betekende voorwerpen verzameld en worden de opgetekende verhalen ten gehore gebracht in de speeltuin van de wijk. De tweede tentoonstelling vindt plaats in tentoonstellingsruimte WORM-Slash Gallery. Een derde tentoonstelling is in Museum Rotterdam in de context van levend erfgoed
de Namenkar wordt door Museum Rotterdam opgenomen in de collecte Echt Rotterdams Erfgoed. Sinds de sluiting van het museum in 2020 is de Namenkar in gebruik als multifunctionele kast bij Aktiegroep het Oude Westen
publicatie i.s.m REALmag videodocumentaire door A Small Production Company
opdrachtgever Stichting Squares Dots + Lines
support van Fonds voor Cultuurparticipatie, Stichting Bevordering van Volkskracht, Erasmusstichting
met dank aan Joke van der Zwaard (Leeszaal West Rotterdam), REALmag, WORM, Buurtkrant Oude Westen, Oude Westen TV en Museum Rotterdam
in 1UURtentoonstellingen laten kunstenaars zelf een kunstwerk zien aan het publiek en voorbijgangers Kunstenaars dragen hun werk zelf gedurende een uur, zijn als het ware sokkel van hun werk: kunstenaar en werk samen vallen
1UURtentoonstellingen Bornem zijn georganiseerd om tijdens de opening van het nieuwe cultuurgebouw cc ter Dilft een idee te geven van de toekomstige kunstprogrammering
deelnemers o.a. Kristof van Gelder, Katrien Oosterlinck, Christine Clinckx, Vaast Colson, Margot Dieleman, Rosa Sijben, Maarten Bel, Reinaart Vanhoe, Eef Veldkamp, Eline de Bruijn en 16 non-prof lokale kunstenaars
opdrachtgever Cultuurcentrum ter Dilft, Bornem (BE)
een openbare studio georganiseerd ter ondersteuning van de lanceringscampagne van We Are PublicHaarlem. Vanuit het campagne-pand Grote Markt 15, Haarlem worden activiteiten georganiseerd om de eerste 500 leden te werven. Uiteindelijk zijn meer dan 900 mensen lid geworden
De openbare studio is tegelijkertijd een communicatiemedium, een atelier, een tentoonstelling, een ontmoetingsplek, een open werkplek
in de zomer en herfst verplaatst Hans zijn atelier naar de openbare ruimte. Hij tekent met voorbijgangers op meubels in een winkelcentrum, op een festival, bij Leeszaal Rotterdam West, de Philharmonie en andere openbare locaties
Hans zegt: “Iedereen is altijd en overal bereikbaar via mobiele technologie en social media. Maar mensen hebben behoefte aan elkaars gezelschap. In plaats van in je eentje te consumeren is het veel prettiger om samen iets te produceren.”
de ervaring leert dat het tekenen gemakkelijk ontmoetingen laat ontstaan waarin mensen goed naar elkaar luisteren. Anderzijds is het een heel rustgevende bezigheid. Deelnemers zijn er in alle denkbare variaties: mensen van 1 tot 99 jaar, mensen uit alle windstreken van de wereld, rijk, arm, gezond, met en zonder beperking. De betekende meubels zijn een voorbeeld van crowd-sourced art. Ze tonen de diversiteit van al deze verschillende deelnemers in het resultaat
opdrachtgever Ondernemersvereniging Centrum Schalkwijk, Haarlem
support van Kringloopwinkels De Snuffelmug en Rataplan, Timmerfabriek van Heerden, Muijs-kantoorboekhandel, Gemeente Haarlem, Nieuwsgierig? en De Schalk-koopjes en koffie
kunstproject Red Jacket nodigde Hans Bossmann twee dagen uit als gastkunstenaar. Hans legde op 14 oktober 2016 stenen van de parkeerplaats op de vensterbanken in het dorp Hingene. Sindsdien doet hij dat elk jaar op dezelfde dag
14 oktober 2025 (de 10e keer) wordt een korte film over het project vertoond in het Gemeenschapshuis van Hingene
opdrachtgever Cultuurcentrum ter Dilft, Bornem (BE)
met dank aan Melanie van Tienen, Pierre van Hoorick en Mieke Smet
met de Huiskamer van Haarlem creëerde Hans niet alleen een tentoonstelling met werk van amateurs, professionele en internationale kunstenaars en ontwerpers. Hij woonde de hele zomer in de tentoonstelling; hij had er een keuken, een woonkamer, een eetkamer, slaapkamer, werkkamer én een voortuin. Elke bezoeker werd onthaald als een familielid of goede vriend. De Huiskamer stond open voor alle Haarlemmers en functioneerde als café, podium voor muziek en poëzie, cultureel centrum en ontmoetingsplek. Elke dag waren er meerdere optredens van singer-songwriters, dichters en konden bezoekers meedoen aan workshops.
De Huiskamer van Haarlem was een echte Huiskamer, alles mocht gebruikt en aangeraakt worden
Meubilair van Jurgen Bey (Studio Makkink & Bey), Floris Hovers, vintage meubels uit de verzameling van Ron Koster, antiek van Ingrid en Pol Bruijs en luxe meubilair van Van Duijvenbode Interieur
Kunstwerken vano.a. Henk Peeters, Rolf Engelen, Joke Hak, Arthur Kempenaar, Simone de Groot, Eef Veldkamp, Reinaart Vanhoe, Willemijn Faber, Marcella Kuiper, Rene van den Bos, Daan Brouwer, Annabelle Rebiere, Made By Soek, Saeed Ojaghi
Kunst uit de verzameling van Frans Oomen o.a. Martin Creed, Karla Black, Günter Förg, John M. Armleder, J.Monk, Laure Provost, Marieke Elzerman, Sylvia Blickmann, Dolf van Rooden, Meuser, Richard Prince, Erik Fens
Performances door o.a. Marleen Schlatmann, Marja van Hout, Mascha Tielemans, Julia Henneman en Marian Wanders
Optredens door o.a. Maria van Oorsouw, Nuel Gieles, Thomas Möhlmann, Sjaak Vrugt, Silvia Huberts, Tsead Bruinsma, Jan Willem Anker, The Syrens, Kees-Jan Dijkstra, Ernie Bossmann en Gabi Rets, Iris van Dijk, Wessel van Deursen, Lisa and the Lumberjacks, Jurre van der Linden, Carly E, Anke Kranendonk, Yvonne Weijers, Venhill, Rob Wtenweerde, Raoul Michel, Esmee Gabelen, Basic Matters, Shana Bossmann, Mike Warners, Justin Samgar, Marnix DuCroock, Lotta Lotta, Yorick van Norden
Lezingen door o.a. Jurgen Bey, Mirjam Hijstek, Ariël Alvarez
Workshops door o.a. Joost Klabbers, Karel Koster, Annemarie Sybrandy, Claire Duval, New Dutch Creatives en de Wereldkeuken, Mia Macke, Yessica Harder, Natascha Beets, Cecile Thio, Janny ter Meer
opdrachtgever kunstenaarsvereniging De Vishal, Haarlem
support van Cultuur stimuleringsfonds gemeente Haarlem, Prins Bernardfonds, VSBfonds, J.C.Ruigrokstichting, De Vishal, ByDennis, Sabien Bosman (Staal), Tuincentrum Oosteinde, Van Duijvenbode Interieur, Brainclub, Koot piano’s, Michael Struis, Xandra Manuputty en 80 andere donateurs via Voordekunst crowdfundingplatform
met speciale dank aan alle vrijwilligers van De Vishal en daarbuiten, Hendrik Helling (De Lachende Javaan), Pol Bruijs, Jara Polman, Rogier Polman, Iris van Dijk, Wessel van Deursen, Jerry Celie, Soek Zwamborn, Loes Pas, Glenn Kennsmil, Anne Rose Oosterbaan, Marcel Ott, Massimo Bossmann, Ellen van den Berg, Gerrie Hondius, Daan Streuli, Marius Jaspers, Sammy Fratelli, Pandora uitgeverij en 15.000 bezoekers
video documentaire regie, camera, montage: Mirjam van Veelen Films speelduur: 4:50 minuten muziek: Carly E, J. Severin, J. Henneman
TV item RTV NH openingsdag
speelduur:
documentaire De Huiskamer van Haarlem 2016
Het leven in De Huiskamer van Haarlem Speelduur: 4:50 minuten Camera, regie, montage: Mirjam van Veelen Films, 2016 Muziek: Carly E, J. Severin, J. Henneman Foto's: videostills
In 1UURtentoonstellingen laten kunstenaars zelf een kunstwerk zien aan het publiek en voorbijgangers Kunstenaars dragen hun werk zelf gedurende een uur, zijn als het ware sokkel van hun werk: kunstenaar en werk samen vallen
1UURtentoonstellingen Arnhem zijn georganiseerd om verbindingen tot stand te brengen of te intensiveren tussen het ruruhuis/ Sonsbeeka16_transACTION, cultureel-maatschappelijke instellingen en deelnemende kunstenaars: “Make friends, not art” Zes tentoonstellingen van één uur op zes verschillende locaties Voorjaar, zomer
Dertig deelnemers, o.a: vGtO, R. Nahawandi, M. Bosch, blondfabric-madebysoek, M. Hamwi, E. Bossmann, C. van Lammeren, leden Ruangrupa, M. van der Worm, A. Arts, G. Rets, J. Jouwsma, E. Veldkamp
Foto's door: M. Alshahrour, R. Vanhoe, H. Bossmann, E. Gonzales
Tekenclub met (ex)vluchtelingen uit Iran en Syrië'. Bij ‘estafette tekenen’ geven de deelnemers hun tekening door aan de persoon naast hem of haar en tekenen daar op verder
Voor het tekenen is het niet nodig elkaars taal te verstaan
In 1UURtentoonstellingen laten kunstenaars zelf een kunstwerk zien aan het publiek en voorbijgangers Kunstenaars dragen hun werk zelf gedurende een uur, zijn als het ware sokkel van hun werk: kunstenaar en werk samen vallen
De redenen om 1UURtentoonstellingen te organiseren: 1. Om professionele kunstenaars en hun werk in verschillende genres en stijlen te verbinden in een toegankelijk tentoonstellingsconcept
2. Om te experimenteren met de grenzen van “binnenkunst” in de openbare ruimte
3. Om goodwill te creëren voor het werk van kunstenaars in het algemeen en kunstenaarsvereniging De Vishal in het bijzonder
Deelnemers: K. Dullemond, E. Toorenent, S. Ojaghi, W. Faber, N. Willie, S. Blickman, Mobra, R. Jongeling, S. De Groot, I.Meijs, Ambro, blondfabric-MadeBySoek, H.Bossmann
Grote Markt, Haarlem
Mei en juni
Fotografie: M. Haringa, F. van der Erf
de noodzaak van een nieuwsgierige mentaliteit 2015
Een interactieve lezing waarin de nadelen van 'focus' en 'specialisme' letterlijk getest worden. Wat zie je als je door een kokertje kijkt? Je ziet dan alleen wat je zoekt, niets nieuws of anders
Bibliotheek op het station, Bibliotheek Kennemerland, Haarlem
26 november
Foto's: D. Cup
Steen der wijzen 2012 - 2016
Vanaf 2012 tekent en schildert Hans Bossmann samen met bezoekers en collega's op meubilair. Elk meubelstuk is sokkel van een sculptuur gemaakt door een (anonieme) amateurkunstenaar of kind. De meubels worden in verschillende samenstellingen getoond en bewerkt
Henk = 0 2013
Deelname aan herdenkings-manifestatie n.a.v. overlijden Henk Peeters Geïnitieerd en georganiseerd door Topp & Dubio Met o.a. Topp & Dubio, K. Schippers, J. Neefjes/LPI, PJ Roggeband, D. van Kleef Den Haag, 20 april
‘Workshop as work of art’ waarin deelnemers van oude spullen iets nieuws maken. De cursus/ workshops zijn niet in het tentoonstellingsprogramma opgenomen zodat bezoekers aan tentoonstelling en cultureel erfgoed optimaal verrast worden
Kunstfort bij Vijfhuizen
Voorjaar en najaar
ING okA 2009
Studenten Experience Management steken bankmederwerkers een hart onder de riem
Pressurecooker opdracht: bedenk en organiseer een publieksevenement in de openbare ruimte, inclusief videoregistratie
Video door studenten Hogeschool: o.a. Dionne, Khalid, Suzanne, Leontine, Joshua, Ernesto, Benjamin, Mary, Patrick, Rob, Janet Zaira, Ayinda, Rens, Matthew, Stado, Devi, Rodney, Soraya, Robin
ING Zuidplein, Inholland Rotterdam
Jan Lul Goed Spul 2008
Uitgaan van de omgekeerde situatie is een veelgebruikte manier om oplossingen te vinden. Welke naam is zo negatief dat iedere voorbijganger de naam onthoudt? Garage ‘Total Loss’, slijterij ‘Gratis Delirium incl.’, slagerij ‘De Hondenslager’. Café ‘Morgen Gratis Bier’. Het is niet moeilijk om negatieve connotaties op te roepen die ook grappig zijn. De kleine ondernemer vreest een slechte reputatie maar elke vorm van aandacht is winst. Slechte reclame is goede reclame
Autobelettering op bestelbus
Nederland
Voorjaar, zomer
360Es College Erasmusbrug 2004
Openbaar werkcollege beleveniscommunicatie op de Erasmusbrug voor studenten van Hogeschool Inholland en voorbijgangers. Het college bewijst de kracht van belevenissen in communicatie en levert meer dan 125K advertentiewaarde (tv-radio-print-vakpers) op voor de hogeschool. Alle deelnemers hebben een onvergetelijke ervaring
I.s.m. A.Dujardin en T.Peeters
19 mei
Dagblad Zonder Nieuws 1998
Dagblad zonder teksten en afbeeldingen. Op zaterdag met bijlage zonder nieuws. Presentatie nulnummer door H. Peeters. DZN is zelf nieuws geworden, een Duitse en Engelse editie verschenen, de Dag Zonder Nieuws heeft eenmalig plaats gevonden. De krant werd door abonnees en lezers ingezet in eigen activiteiten zoals demonstratief in de ochtendtrein lezen of tijdens een anti-consumeerdag in Duitsland. In december is het dagblad opgeheven
Fan- en haatmail, fotoas en andere memorabilia zijn samengebracht in de Documentaire Tentoonstelling Dagblad Zonder Nieuws
Februari 1999 verkreeg het Dagblad de Award 'Dagblad van het jaar', van Internationale MedienHilfe uit Duitsland
Stichting Stilte! Amsterdam, de Tilburgse Kunststichting, Tilburg
Vloertekening 1996
Openbare werkperiode van twee maanden in voormalige kapel. Balpen op katoen en coating
Afmetingen: 10 x 20 meter
Opening door schrijver G. Krol met veiling van delen van de vloertekening
De Reizende Tentoonstelling Voor 1 Persoon is een groepstentoonstelling met werk van 10-15 beeldend kunstenaars. De tentoonstelling is niet voor publiek toegankelijk maar kan als geheel in de eigen woning of kamer plaatsvinden. Elke twee maanden te gast op een ander adres in Nederland of België.
Concept en organisatie: H.Bossmann. Deelnemers o.a: Wasco, M. Ebinger, U. Metzler, L. Bedaux, M. van der Worm, J. Jongeleen, R. Engelen, Silvia B., R. Vanhoe, J. Bey, P. Spaans, T. Schepens
Opdrachtgever: Stichting Stilte! Amsterdam
Foto's: de afbeeldingen in de catalogus opnieuw gefotografeerd
Positieve protestdemonstratie waarin uitgedragen wordt hoe fijn het is om bij de hogeschool te studeren en te werken
Pressurecooker opdracht publieksevenement voor studenten Experience Management die in publieke ruimte wordt uitgevoerd, inclusief videoregistratie
Video i.s.m. studenten Hogeschool Inholland Rotterdam Montage: Pim
6 december
straat ekspositie 1981
De allereerste tentoonstelling van Hans Bossmann vond buiten plaats op het pleintje tussen de Houtstraat, Lange Hezelstraat en Stikke Hezelstraat, Nijmegen. Vijf schilderingen ("Emotie 1-5") op papier waren met plakband op meterkasten en terraswandjes bevestigd. Het werk op de afbeelding heeft hij na enkele dagen zelf teruggehaald. De andere vier zijn verdwenen.